“Het lijkt wel een schilderij!”, hoor ik vaak als mensen mijn studio binnenlopen en het levensgrote portret van Ivy zien. Het lijkt wat mysterieus, de weg naar deze stijl vinden. Toch valt dat erg mee. Natuurlijk moeten er verschillende aspecten samenvallen om dat schilderachtige effect te krijgen, maar het is simpeler dan je denkt.
De eerste stap is het nadenken over de kleuren. Welke kleuren zie je terug in de schilderkunst? Er kan symboliek verborgen zitten in de kleuren, maar bovenal kies ik kleuren die rustig zijn en geen afleiding geven. De aandacht moet naar de persoon gaan, niet de kleding. Medium tot donkere kleuren werken daarom goed. Verder zijn diepe kleuren mooi, maar niet al te verzadigd. Fel leidt ook af. Denk aan olijfgroen, bordeauxrood, beige, grijsblauw, donkergroen. Eigenlijk kan heel veel, als er maar wat gedempte tonen in zitten.
De uitdrukking om het gezicht speelt ook een rol. Ingetogenheid draagt bij aan de sfeer die we kennen van schilderijen. Verstilling is hierbij essentieel. Door je model in ontspanning te brengen, komt er vanzelf een verstilde blik naar voren.
Het volgende ingrediënt is natuurlijk onmisbaar: het licht. Een beetje kennis van hoe je hard en zacht licht krijgt is hierbij handig. Je let hierbij op de schaduwen en de overgang van licht naar donker. De rand kan een zacht verloop hebben of een harde rand. Zacht licht kan evenwel diepe schaduw hebben en zelfs contrastrijk zijn. Het kenmerk ligt in de graduele overgang van licht naar schaduw. De lichtbron met veel diffusie en werken met het afvallende licht dragen bij aan zacht, poederachtig licht, terwijl de diepte door de schaduwwerking gewaarborgd blijft.
Om je beeld af te maken gebruik je de nabewerking. Hier kan je lichte en donkere delen extra aanzetten. Je speelt met kleurtoning en reduceert roodheid en oneffenheid in de huid. Ik werk zelf niet met ingewikkelde handelingen. Het is belangrijk voor me dat de persoon in kwestie zichzelf blijft. Wel geef ik graag een ‘sausje’ erover. Dit maakt mijn signature herkenbaar. In mijn online cursus Portret Nabewerking doorloop ik alle stappen en leg ik uit welke keuzes er te maken zijn en hoe ik dit aanpak.
Wat tenslotte niet vergeten mag worden is de keuze van het papier en het lab. Dit is erg belangrijk. De kwaliteit van het eindresultaat staat of valt met de inkt, kleurruimte, textuur en matheid van het printen op papier. Zelf ben ik dol op Hahnemuhle Photorag. De lichte textuur en de matte uitstraling zijn prachtig. Geplaatst in een eenvoudige zwarte baklijst kan het zo aan de muur, zonder glas ervoor. Een goed lab zorgt ervoor dat ook zonder glas de print eeuwen goed blijft. Een pareltje dat je portret tot kunst verheft. Ik werk samen met MASA Print. De persoonlijke service, kwaliteit van de afdrukken en snelheid van levering spreken me hierbij aan.
0 Reacties op "Het geheim van een schilderachtig portret"